08 sierpnia 2008

Porównywarki cen - część IV - lipiec 2008

Tak jak w poprzednich miesiącach, tak i tym razem postanowiłem sprawdzić, co światowe serwisy statystyczne "mówią" o naszych (i nie tylko) porównywarkach cen. Pod lupę wziąłem znane już pięć najbardziej liczących się serwisów, czyli: skapiec.pl, ceneo.pl, nokaut.pl, radar.pl i kupujemy.pl. Do tego dla porównania dołożyłem jeszcze amerykański pierwowzór, czyli portal PriceGrabber. Do oceny kolejności zastosowałem swoją metodologię, na którą składają się wyniki z serwisów:
Alexa - narzędzie do badania statystyk stron WWW;
Dnscoop - wylicza "ile warta" jest dana strona (mało ciekawe, ale mimo wszystko postanowiłem to dołączyć);
Compete - podobne do Alexy narzędzie, ale można za jego pomocą wyciągnąć bardziej rozbudowane dane statystyczne;
Quantcast - amerykański serwis statystyczny, niestety w jego zasobach jest mało informacji na temat polskich porównywarek, dlatego zamieściłem go tylko dla porównania.


Mimo startu niemieckiej wersji PriceGrabbera niewiele zmieniło się (oczywiście na gorsze) na naszym rynku. Warto zauważyć, że większość z rodzimych serwisów zanotowała znaczące wzrosty, które najbardziej widoczne są w przypadku Ceneo, a także co ciekawe Radaru - czyżby znaczenie miało pojawienie się platformy sprzedaży Otwarte24.pl.
Być może sytuacja ulegnie większej zmianie, gdy PriceGrabber.de zadomowi się na rynku, a niemieckie firmy zaczną wysyłać produkty do Polski.



Jak w poprzednich miesiącach najciekawiej przedstawia się rywalizacja o 2 miejsce. Biorą w niej udział serwisy Nokaut i Skąpiec. Według nowej procedury w tym miesiącu bliżej podium znalazł się serwis Skąpiec.pl. Mimo słabszej pozycji w rankingach i liczbie użytkowników widać po wskaźnikach Page/Visit, że za jego pośrednictwem internauci sprawdzają więcej produktów. Na jedną wizytę internauty przypada od 6,2-7,2 odwiedzonych stron. Takim współczynnikiem nie może się pochwalić żaden inny serwis. Również średni czas wizyty jest dłuższy w przypadku Skąpca. Dodać należy do tego fakt, że prawdopodobnie nie jest to spowodowane błędami w zaprojektowaniu interfejsu (według mnie Skąpiec ma najlepiej przystosowaną wyszukiwarkę produktów).

Ostatniemu w zestawieniu serwisowi - Kupujemy.pl, nie pomogła akcja marketingowa, w której media informowały o podpisaniu przez jego przedstawicieli umowy ze społecznościowym serwisem pożyczkowym Monetto. Kupujemy nadal nie jest w stanie nawet zbliżyć się do Radaru, który jak wspomniałem na początku znacznie zyskał na sile.

Podsumowując mimo wakacji wydaje się, że ruch w interesie kręci się całkiem nieźle. Update: Czekam na odpowiedzi z serwisów na temat ich wyników w lipcu.


lipiec

%

PG

Ceneo

Skąpiec

Nokaut

Radar

Kupujemy

Alexa Ranking

20

971

3265

13958

8564

34967

91782

Alexa Page/Visit

10

3,7

5,2

7,2

2,13

2,8

2,7

DNscoop Wartość [$]

5

25242400

6376960

173840

2130600

N/A

N/A

DNscoop Inbound Links

10

21567514

2787974

213306

1259746

N/A

N/A

Compete Unikalni użytkownicy

10

4269260

8853

1764

3651

2717

N/A

Compete Ranking

20

271

159016

599518

335419

424624

N/A

Compete Czas [s]

10

178

155

227

58

94

N/A

Compete Wizyty

10

5797358

11716

2180

4339

3487

N/A

Compete Page/Visit

5

5,4

4,7

6,2

2

2,9

N/A

Quantcast Ranking

0

343

36161

N/A

N/A

N/A

N/A

Quantcast Internauci

0

3675288

31505

N/A

N/A

N/A

N/A

Quantcast Wizyty

0

5433935

8035

N/A

N/A

N/A

N/A

-

100

84,71

50,52

41,25

29,96

25,00

3,14

4 komentarze:

  1. twenga.pl - 41398 lepiej tylko od kupujemy
    Okazje.info.pl - 52589 lepiej od kupujemy
    alejahandlowa.pl - 58534
    pomysle nad rozszerzeniem zestawienia, choc wiadomo ze pierwsze 4 to raczej nic nie jest w stanie zagrozic, no chyba ze pricegrabber

    OdpowiedzUsuń
  2. Nic dziwnego, że Nokaut.pl ma mniej odsłon, skoro wykorzystuje AJAX...

    Właśnie dlatego odchodzi się od wykorzystywania odsłon w rankingach, na rzecz czasu spędzonego na stronie (który wg. Megapanelu w Nokaut.pl jest mniej więcej taki jak w Ceneo.pl)

    W ramach ciekawostki, oto dane z Megapanelu za lipiec 2008:
    - Ceneo: 2,72 mln UU
    - Nokaut: 1,77 mln UU
    - Skąpiec: 0,65 mln UU
    - Radar: 0,52 mln UU
    - Kupujemy.pl: 0,23 mln UU

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  3. Czyli kolejność się zgadza, tyle że Skąpiec już znacznie zaczyna odstawać od Ceneo i Nokautu.
    Swoją drogą liczenie czasu spędzonego na danej witrynie wydaje się naturalne, bo przecież po nim widać, czy internauta coś czytał, czy temat go zaciekawił, czy po prostu odtworzył witrynę i ją zamknął.

    OdpowiedzUsuń
  4. Anonimowy6:26 PM

    Moim zdaniem 2gie miejsce zdecydowanie nalezy się nokautowi, ma swoje braki - klasyfikacja danych jkest nadal słaba i ogólnie jest trochę śmietniek, ale za to sprawne poruszanie się po witrynie skąpca graniczy z cudem

    OdpowiedzUsuń

Moja aktywność w sieci

O mnie

Moje zdjęcie
Z wykształcenia programista, z zamiłowania pasjonat technologii internetowych, w pracy głównie jako redaktor i twórca wizerunku. Oprócz codziennego badania życia na Flaker, Twitter, Blip, prowadzi własną stronę www.webatech.pl o internecie i związanych z nim technologiach, w szczególności tych, które przedstawiają Google, Apple, Microsoft i Mozilla.