22 maja 2009

Rozdzielczość ekranów, a strony internetowe

Domyślną rozdzielczością dla 15 calowych monitorów LCD jest 1024x768. Jak widać po statystykach zamieszczonych w Gemiusie (www.ranking.pl) era tego typu ekranów powoli dobiega końca. O ile 43% polskich internautów nadal korzysta jeszcze z takich urządzeń, o tyle zagraniczni użytkownicy 15-calówek stanowią nieliczną grupę - jedynie 14%. Co ważne trend wymiany monitorów ten widoczny jest już od dłuższego czasu.

Obserwując statystyki mojego bloga (78% odwiedzających ma ekran szeroki na 1280px i większej), mógłbym dodatkowo pokusić się o stwierdzenie, że większość użytkowników, często korzystających z internetu i odwiedzających strony podobne do mojej, jest w posiadaniu monitorów o przekątnej 17 cali i większej. Potwierdzeniem zmian wydaje się być liczba dostępnych do kupienia ekranów 15 calowych - w Skąpcu i Ceneo jest ich po 13, a w Nokaucie 12.

W związku z tym idąc z duchem przyszłości zwiększyłem szerokość swojego bloga. Jeśli zatem korzystasz z 15 calowego monitora, to zastanów się może już czas na zmianę na ekran typu wide? Jestem ciekawy kiedy nastąpi ogólna zmiana trendu, który zapewni lepsze wykorzystanie miejsca na stronach.

9 komentarzy:

  1. Muszę przyznać, że to bardzo dobre posunięcie. Blog jest bardziej czytelny i przyjemniejszy dla oka. Sam korzystam może nie z LCD, lecz CRT 19' i rozdzielczość 1 1280x1024 sprawdza się wyśmienicie przy tych nowych bloga i portalach.

    OdpowiedzUsuń
  2. Dzięki.
    Czytelność rzeczywiście znacznie się zwiększyła, a co do dużych portali, to myślę, że przy następnej zmianie szaty graficznej będą wprowadzać już nową szerokość strony.

    OdpowiedzUsuń
  3. Anonimowy4:52 PM

    A co z użytkownikami co raz popularniejszych netbooków różnej maści? 1024x600 to norma dla dla wyświetlaczy ~10". Z szerokością w ogóle trzeba ostrożnie (a przede wszystkim świadomie). Nie bez przyczyny w gazetach tekst poukładany jest w szpalty.

    OdpowiedzUsuń
  4. na 1024 ładnie się skaluje w dół, poza tym obcina prawą kolumnę, a główny tekst pozostaje bez zmian

    OdpowiedzUsuń
  5. A ja jestem przeciw takiemu pomysłowi - mam w prawdzie monitor 22", ale z tego też powodu nie marnuję miejsca odpalając przeglądarkę na pełny ekran. IMO czytanie jest najwygodniejsze, gdy strona jest właśnie dostosowana do klasycznego 1024.

    OdpowiedzUsuń
  6. ok ale na jakiej podstawie tak sądzisz? nawet jak otworzysz dwie strony po około 1000 to na 24 calowym (1920px) nie otworzysz dwóch stron obok siebie. Według mnie stronę najlepiej przeglądać kiedy jest na środku ekranu, zresztą podobnie jak inne dokumenty, mi jest tak po prostu wygodniej.
    Zobacz na www.sfora.pl, czy nowe hotmoney.pl, o2 zaczyna wykorzystywać więcej przestrzeni niż 1024px. Myślę, że właśnie taki jest trend.

    OdpowiedzUsuń
  7. Mam stronę odpaloną w firefoksie z szerokością koło 1000 pośrodku ekranu (bo tak oczywiście jest najwygodniej), pozostałą przestrzeń wypełniają mi komunikatory, lista ToDo, odtwarzacz muzyki, jakieś widgety i takie tam.

    Ale nie mam zamiaru niczego blokować - tylko może w takim razie warto na przykład robić alternatywne CSS (+ nawet php'y) dla różnych przedziałów rozdzielczości? Dziwi mnie fakt, że na obecnym poziomie rozwoju sieci wciąż właściciele różnych rodzajów monitorów są zmuszeni do oglądania witryn tak, jakie "widzimisię" mają ich twórcy. Przecież każdy ma indywidualne wrażenia z przeglądania Internetu :)

    OdpowiedzUsuń
  8. "Jeśli zatem korzystasz z 15 calowego monitora, to zastanów się może już czas na zmianę na ekran typu wide?"
    a takie decyzje nie powinny należeć do czytelnika-a nie do autora bloga?

    zapominasz też o szybko rozwijającej się branży z netbookami-te mają dużo poniżej 15 cali. sam w tej chwili korzystam z netbooka przeglądając Twój blog(regularnie zresztą).

    myślę,że autorzy blogów powinni zajmować się tylko tworzeniem "kontentu", a takie kwestie jak rozdzielczość, czy sprawy techniczne maksymalnie zautomatyzować(dlaczego by nie stworzyć stylu CSS, który automatycznie dopasowywał się do rozdzielczości?)

    no i rozdzielczość wcale nie oznacza,że w takim rozmiarze mamy otwarte okna-wielu nie ma włączone maksymalizacji okien, bo po pierwsze na drugim monitorze z jakiego korzystam np. ja (22 cale, fullHD), lubię mieć stały wgląd na IM, i program do muzyki-wszystko ładnie mi się mieści na monitorze. tylko,że w pewnym momencie pojawiają się osoby, które myślą, że skoro użytkownicy korzystają z rozdzielczości 1024+ to należy dostosować wyświetlanie treści do tej rozdzielczości-nieświadomie niestety utrudniając im dostęp do tych treści... :(

    OdpowiedzUsuń
  9. @stan: dzięki. Może rzeczywiście zrobić wyjątki w CSS, pomyślę nad tym w przyszłym tygodniu, w "wolnym czasie".

    OdpowiedzUsuń

Moja aktywność w sieci

O mnie

Moje zdjęcie
Z wykształcenia programista, z zamiłowania pasjonat technologii internetowych, w pracy głównie jako redaktor i twórca wizerunku. Oprócz codziennego badania życia na Flaker, Twitter, Blip, prowadzi własną stronę www.webatech.pl o internecie i związanych z nim technologiach, w szczególności tych, które przedstawiają Google, Apple, Microsoft i Mozilla.