27 stycznia 2009

Przesiadki.pl - zawsze odnajdziesz drogę do domu

Marcin Tarnowski twórca opisywanego przeze mnie wcześniej serwisu wawka.net - planowanie przesiadek i trasy w czasie podróży komunikacją miejską w Warszawie, poinformował mnie o starcie nowego ogólnopolskiego portalu wykorzystującego silnik i doświadczenie projektu warszawskiego.

Panie i panowie przedstawiam przesiadki.pl, czyli ogólnopolską wyszukiwarkę połączeń autobusowych i tramwajowych dla 6 miast Polski: Warszawy, Krakowa, Łodzi, Wrocławia, Poznania i Gdańska. Już teraz na przesiadki.pl możemy prześledzić na mapie trasy wszystkich autobusów i tramwajów z danego miasta, ale przede wszystkim możemy wyszukać połączenie pomiędzy dwoma, wybranymi przez nas, miejscami.

Punkt początkowy i końcowy możemy podać poprzez wpisanie w formularzu ulicy (po uprzednim wybraniu miasta). Nie trzeba znać dokładnej nazwy przystanku. System sam wyszuka najbliższe przystanki. Drugą możliwością jest ustawienie markera bezpośrednio na mapie (prawy przycisk myszy). Po każdym przesunięciu markerów, lub zamianie ich miejscami, trasa jest wyszukiwana na nowo.Wyszukiwane są zarówno połączenia bezpośrednie, jak i te z kilkoma przesiadkami. W pierwszej kolejności pojawiają się oczywiście takie, które wymagają najmniejszej ilości przesiadek i których czas przejazdu i oczekiwania na autobusy jest najmniejszy. Dla wszystkich tras można zapoznać się również ze szczegółowym rozkładem jazdy na każdym z przystanków. Wystarczy kliknąć w ikonę przystanku.


Przesiadki wystartowały oficjalnie w ubiegły wtorek (20.01.09) i na tym etapie rozwoju dopiero zbierają lojalnych użytkowników. Jednak już teraz autor serwisu obserwuje zainteresowanie usługą. W niedługim czasie mają się pojawić rozkłady dla kolejnych miast Szczecina, Bydgoszczy, Lublina i Katowic, co zwiększy liczbę lokalnych wyszukiwarek do 10. Oprócz tego autor przewiduje wprowadzenie kilku nowości jak chociażby wysyłanie linków do tras, czy wersję do druku. Pojawią się także ładniejsze ikony przystanków. Pierwszy przystanek danej linii będzie oznaczony numerem linii i typem przystanku (autobus/tramwaj). Z czasem powinna się pojawić możliwość logowania, "moje przystanki", a także wersja mobilna.

Może w przyszłości udałoby się połączyć serwis z autobusami i pociągami dalekobieżnymi?

PS. Autobuser też się uaktualnił. Nie musimy już znać nazw przystanków, wystarczy podać ulicę, ale nadal bardziej podobają mi się proste przesiadki.pl. Jakoś zraziłem się do tego projektu, bo według mnie w trakcie przygotować nacisk na został położony nie na te funkcje, na które trzeba było.

8 komentarzy:

  1. Anonimowy2:04 PM

    Jeśli chodzi o połączenia PKP, to już tego próbowałem. Jest przy tym dużo więcej pracy, bo jest kilka tysięcy przystanków i podobna ilość połączeń. Niektóre połączenia wyszukiwało od razu prawidłowo. Z innymi było trochę problemów.
    Na obecnym etapie wolałem jednak nie tracić to czasu i raczej skupić się na głównej części serwisu, czyli wyszukiwaniu połączeń w miastach.

    Możliwe, że jak będzie już dodanych więcej miast i dojdzie trochę funkcjonalności, których w niektórych miejscach może trochę brakować, to wrócę do tego pomysłu.

    OdpowiedzUsuń
  2. Wawka mnie rozczarowała. O ile połączenia na krótkich trasach dało radę, np. Z Bielan na Bemowo... Ale z Bielan na Bródno... dużo gorzej. Albo nie wynajduje nic, albo wynajduje coś zupełnie innego. A akurat znam trasę i wiem w co się przesiąść. Tego połączenia ( i paru innych) nie ma w ogóle. Za to wyszukuje mi przejazd niemal przez dw.Wileński. Jeśli w "przesiadkach" algorytm jest ten sam to kiepsko widzę moją współpracę z tym serwisem.

    OdpowiedzUsuń
  3. Anonimowy3:35 PM

    przesiadki.pl nie chcą się otworzyć. Natomiast jeżeli chodzi o Katowice. Od niedawna działa nowa wyszukiwarka połączeń autobusowych i tramwajowych Śląska (kilkanaście miast):
    http://rozklady.kzkgop.pl
    i przyznam działa sprawnie.

    OdpowiedzUsuń
  4. @lavinka:
    zgadza się nad algorytmem trzeba popracować

    a co do ładowania się przesiadek to rzeczywiście ładują się dzisiaj bardzo wolno, ale się ładują.

    co do serwisu kzkgop to już jakiś czas działa, tzn kiedyś sprawdzałem i miałem z nią duże problemy

    OdpowiedzUsuń
  5. Anonimowy7:00 PM

    @lavinka:
    Na pewno dużo się da tam jeszcze dopracować. Tak samo jak sporo funkcjonalności będzie musiało dojść. Stopniowo wszystko będzie rozwijane i usprawniane. Póki co jest to bardzo wczesna beta, ale pracuję nad tym, żebym za kilka tygoni/miesięcy nie musiał (mógł) już tłumaczyć tym, że jest to młody start-up.

    @Anonimowy:
    Był mały problem z serwerem. Okazało się, że logi w drugim serwisie, który znajduje się na tym samym serwerze, urosły do kilkudziesięciu GB i dysk się zapchał. Już je pousuwałem i teraz wczytuje się bez problemów.

    OdpowiedzUsuń
  6. @Marcin Tarnowski:
    zrob wyszukiwanie na poznan
    rataje dworzec
    os. sobieskiego
    to jest poprostu porazka;] do tego za ciezki js dales i przegladarke mi zabija...

    btw tak to ost mocno rozwijasz - zamierzasz to jakos na czasie skomercjalizowac:>?

    OdpowiedzUsuń
  7. Anonimowy7:26 PM

    @chlitto:
    Planuje dodać jeszcze kilka miast (parę dni temu doszedł Szczecin, teraz przyszła kolej na Bydgoszcz) i wziąć się porządnie za dopracowywanie algorytmów wyszukiwania tras. Jest to w tym przypadku bardzo istotna kwestia, więc na pewno cały czas będzie to dopracowywane.
    Nawiasem mówiąc - rataje dworzec - os. sobieskiego. Pierwsza trasa to ( http://przesiadki.pl/?route=52.396867696,16.94898605,52.4614395,16.9047874&route_no=0&time=11:45&sunday=false )

    Linia 12 (12 przystanków)
    Czas jazdy: 24 min
    Od: Rondo Rataje (12:01)
    Do: Szymanowskiego (12:25)
    Linia 85 (2 przystanki)
    Czas oczekiwania: 7 min
    Czas jazdy: 4 min
    Od: Szymanowskiego (12:32)
    Do: Wieźa RTV (12:36)

    Z tego co mi wiadomo szybciej się nie da (a pojawia się jeszcze 9 innych tras). Inna kwestia, że czasem pojawia się połączenie autobusami 84 i 85, które faktycznie jest dość dziwne, bo sugeruje dojazd pod M1.
    Zauważyłem, że po wpisaniu tych miejsc do formularza najpierw zawsze pojawia się ta dziwna trasa, ale wystarczy ruszyć nieznacznie jednym z markerów i już wyszukuje prawidłowo. Myślę, że nie powinno być problemu z poprawieniem tego.


    Jeśli chodzi o skomercjalizowanie Przesiadek, to mam już na to parę pomysłów. Z tym, że raczej nie ma co się z tym za bardzo spieszyć. Wydaje mi się, że lepiej najpierw zrobić porządny serwis, który komuś się przyda, a dopiero później o tym myśleć, niż na samym początku zakrywać całą mapkę krzykliwą reklamą z uciekającym X-em (to oczywiście żart) ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. @Marcin Tarnowski: heh, daj na glowna tip ze trzeba ruszyc markerem po szukaniu:D thx, za odpowiedz btw;]

    OdpowiedzUsuń

Moja aktywność w sieci

O mnie

Moje zdjęcie
Z wykształcenia programista, z zamiłowania pasjonat technologii internetowych, w pracy głównie jako redaktor i twórca wizerunku. Oprócz codziennego badania życia na Flaker, Twitter, Blip, prowadzi własną stronę www.webatech.pl o internecie i związanych z nim technologiach, w szczególności tych, które przedstawiają Google, Apple, Microsoft i Mozilla.