07 grudnia 2008

Porozmawiaj z komputerem

Zgodnie z umową jaką zawarłem z Blogvertising, co miesiąc mam wybrać i opisać jeden z artykułów z Software Developer's Journal. Ostatni numer dostałem około tygodnia temu, ale jakoś nie miałem czasu na czytanie dodatkowych informacji z zakresu IT i to po pracy. W końcu wczoraj zmusiłem się poniekąd do przejrzenia pisma i wybrania ciekawego tematu i co ważne ciekawego tekstu. Wiadomo przecież jak można zepsuć dobry temat dając go do napisania komuś, kto nie zna i nie próbuje się zapoznać z tematyką.

Na początku chciałbym zaznaczyć, że w tym numerze tematycznie zaciekawiło mnie wiele tematów. Jednak gdy miałem zabierać się do czytania, to wartych tego wyczyny było tylko 3-4. Wśród nich wybrałem materiał informacyjno, poglądowo, programistyczny - Porozmawiaj z komputerem, autorstwa Mariusza Jasnogórskiego.

"Komputerów e rozpoznawanie i synteza mowy (ang. Speech Technology) były kiedyś uważane, za technologię dalece futurystyczną, która z pewnością nigdy nie opuści strefy fantastyki naukowej. Tymczasem przez ostatnie 50 lat..."

Tak rozpoczyna się artykuł, w którym autor przedstawia czym jest rozpoznawanie mowy oraz w jakich dziedzinach gospodarki, czy pracy z komputerem jest wykorzystywane. Na początku rozróżnia także, rozpoznawanie, od syntezy mowy. Podaje powszechnie stosowane skróty i oznaczenia. Dobrze, że w tekście znalazły się takie wyjaśnienia.
Autor pisze także, że na rynku istnieją tak na prawdę trzy ciekawe rozwiązania: program firmy Dragon, IBM i biblioteki zawarte w Windows Speech Recognition.

Kolejny etap to opis biblioteki SAPI, czy SpeechAPI wykorzystywanej w Windows Vista i najlepszego według autora rozwiązania. Do dyspozycji mamy także dwa listingi, które w prosty sposób pokazują jak wykorzystać API w programowaniu w Windows.

W przyszłym numerze z chęcią przeczytałbym rozwinięcie tematu i opis jakiegoś większego projektu z wykorzystaniem rozpoznawania i syntezy mowy. To co znalazło się w tym wydaniu to tylko część, dzięki której ktoś może zainteresować się ST.

PS. To, że mam opisać artykuł i dostaję za to prenumeratę, nie znaczy wcale, że w numerze znajdzie się taki, który zasłuży na pozytywną opinię. Dlatego też nie dodaje do tego wpisu informacji o tym, że artykuł jest sponsorowany (czytaj. napisany według wskazań reklamodawcy).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Moja aktywność w sieci

O mnie

Moje zdjęcie
Z wykształcenia programista, z zamiłowania pasjonat technologii internetowych, w pracy głównie jako redaktor i twórca wizerunku. Oprócz codziennego badania życia na Flaker, Twitter, Blip, prowadzi własną stronę www.webatech.pl o internecie i związanych z nim technologiach, w szczególności tych, które przedstawiają Google, Apple, Microsoft i Mozilla.