15 lipca 2008

Rynek porównywarek cen cześć trzecia - czerwiec - UPDATE

W poprzednim miesiącu przedstawiłem informacje na temat tego jak kształtuje się polski rynek porównywarek cen. Pod lupę wziąłem pięć najbardziej liczących się serwisów, czyli: skapiec.pl, ceneo.pl, nokaut.pl, radar.pl i kupujemy.pl. Do oceny kolejności zastosowałem swoją metodologię, na którą składają się wyniki z serwisów:
Alexa - narzędzie do badania statystyk stron WWW;
Dnscoop - wylicza "ile warta" jest dana strona.
W tym miesiącu także powracam z zestawieniem, żeby sprawdzić, czy na rynku zaszły jakieś zmiany. Z początkowych wyników mogę powiedzieć, że trochę się dzieje. Miejsca poszczególnych graczy nie zmieniają się, ale inne elementy testu są bardzo ciekawe.
Generalnie przez ten miesiąc (czyli połowę maja i czerwca) prawdopodobnie kupowaliśmy mniej niż miało to miejsce w poprzednich tygodniach. Odzwierciedleniem tego są słabsze wyniki w metodologii jaką stosuje serwis Alexa.


Na pierwszym miejscu niezmiennie Ceneo, wspierane oczywiście przez Allegro. W tym miesiącu lekki, minimalny spadek, czego nie odzwierciedla jednak wynik w Aleksie - 3772. Natomiast wartość serwisu w Dnscoop to $10,316,480, czyli o ponad 3 mln mniej niż w poprzednim miesiącu!!!.


Według Alexy o pozycję wicelidera niezmiennie walczą Nokaut i Skąpiec. Od poprzedniego miesiąca zmieniło się tyle, że Skąpiec zaczyna więcej tracić w stosunku do Nokautu. Pod względem oglądalności (czyli wyświetleń strony) górą jest Skąpiec, jednak jeśli weźmiemy pod uwagę zasięg, dostępność (Daily Reach) to wygrywa jest Nokaut. W kategorii Traffic Rank oba serwisy mają zbliżone wartości. Jeśli jednak rozpatrzymy miejsce w rankingu Alexy, to Nokaut jest na miejscu 8836 (wzrost o prawie 200 miejsc), a Skąpiec dużo dalej tzn. 14289 (spadek o ponad 200 miejsc). Po tym widać, że do poprzedniej różnicy należy dodać aż 400 pozycji. Już teraz widać, który serwis jest popularniejszy. Problem jednak pojawia się gdy sprawdzimy wyniki w Dnscoop odpowiednio $1,658,300(spadek jest spowodowany prawdopodobnie złym wyznaczeniem w poprzednim miesiącu) i $2,167,120 (czyżby wartość serwisu wzrosła 3 razy, chyba wkradł się jakiś błąd). Na miejscu wicelidera widzę raczej serwis Nokaut. Niestety dla Skąpca wygląda na to, że oddala się on od 2 miejsca. Co ciekawe obydwa serwisy ogólnie zanotowały minimalne spadki.


Dwa ostatnie miejsce, także bez zmian przypadają kolejno serwisom radar.pl i kupujemy.pl, przy czym ten drugi po zainwestowaniu w niego funduszu MCI powinien chyba radzić sobie znacznie lepiej. Może z wykresu minimalnie radzi sobie trochę lepiej niż w poprzednim miesiącu. Jednak ostateczny ranking przedstawia się następująco:

Podsumowując zbliżają się wakacje, tak więc w poprzednim miesiącu porównywaliśmy mniej cen i mniej kupowaliśmy. Układ sił się nie zmienia, wszyscy po trochu stracili.

PS. Następne zestawienie już za miesiąc. Nadal czekamy na uruchomienie niemieckiego PriceGrabbera.

UPDATE:
Korzystając z wyników przedstawionych przez Compete za maj i Quantcast za czerwiec przygotowałem bardziej szczegółowe zestawienie, które tylko potwierdziło moje wcześniejsze przewidywania.



maj-czerwiec [%] Ceneo Nokaut Skąpiec Radar Kupujemy
Alexa Ranking 20 3772 8836 14289 49314 124855
Alexa Page/Visit 5 4,6 2,02 7,6 1,8 N/A
DNscoop Wartość [$] 10 10316480 1658300 2167120 N/A N/A
Compete Internauci 4 8744 6372 4470 103 N/A
Compete Ranking 20 163154 212118 28578 N/A N/A
Compete Wizyty 5 11129 6492 519 103 N/A
Compete Czas na stronie [s] 3 204 94 73 29 N/A
Compete Page/Visit 5 4,6 2,4 3,3 2 N/A
Quantcast Ranking 20 54566 36660 N/A N/A N/A
Quantcast Internauci 3 20955 30735 N/A N/A N/A
Quantcast Wizyty 5 7230 6520 N/A N/A N/A
Wynik 100 60,75 50,15 48,24 13,64 1,86

3 komentarze:

  1. Anonimowy6:29 PM

    Jaki w ogóle sens ma podawanie tych pseudowycen z dnscoop? Wg nich nasza-klasa jest warta $6M a Onet $12M. W takich cenach chętnie kupię! Równie dobrze możesz rzucać kostką.

    OdpowiedzUsuń
  2. No tak dlatego dodaje też info z alexy. Na razie nie przychodzi mi inny pomysł na ocenę tego, która z porównywarek jest lepsza i zyskuje klientów. Być może pokuszę się kiedyś o zebranie danych bezpośrednio z firm.

    OdpowiedzUsuń
  3. Zapomniałem zapytać: Może masz jakiś inny pomysł?

    OdpowiedzUsuń

Moja aktywność w sieci

O mnie

Moje zdjęcie
Z wykształcenia programista, z zamiłowania pasjonat technologii internetowych, w pracy głównie jako redaktor i twórca wizerunku. Oprócz codziennego badania życia na Flaker, Twitter, Blip, prowadzi własną stronę www.webatech.pl o internecie i związanych z nim technologiach, w szczególności tych, które przedstawiają Google, Apple, Microsoft i Mozilla.