09 kwietnia 2008

Rynek porównywarek cen

Media bombardują nas informacjami o rosnącej inflacji, tłumacząc, że przyczynia się do niej głównie konsumpcja. Oznacza to nie mniej ni więcej, to że po prostu więcej wydajemy na codzienne zakupy, także zostawiając część ze swoich oszczędności w sklepach internetowych. Jednak jak się okazuje nie zawsze kupujemy tam gdzie dany produkt można dostać za rozsądną cenę (czytaj prawie najniższą cenę). To błąd, bo wystarczyłoby użyć porównywarki i znaleźć najlepszego dostawcę wybranego wcześniej urządzenia, kosmetyku, czy ubrania. W związku z tym, że na polskim rynku liczy się tylko (lub aż) pięć takich serwisów: skapiec.pl, ceneo.pl, nokaut.pl, radar.pl, kupujemy.pl, postanowiliłem sprawdzić, jak w przeciągu poprzedniego roku zmieniał się rozkład tego rynku. Użyłem do tego podstawowego narzędzia do badania statystyk stron WWW, czyli serwisu Alexa.

Na szczycie z niezagrożoną pozycją znajduje się serwis ceneo.pl. Od momentu powstania umacnia on pierwsze miejsce nad pozostałymi porównywarkami. Duże znaczenie miała dla niego pełna integracja z serwisem Allegro, dzięki temu zyskał wielu użytkowników, którzy chcą kupić nowy sprzęt bez aukcji. Jest raczej mało prawdopodobne, aby w najbliższym czasie inna platforma mogłaby prześcignąć Ceneo.

Według Alexy o pozycję wicelidera walczą Nokaut i Skąpiec. Pod względem oglądalności (czyli wyświetleń strony) górą jest ten drugi, jednak jeśli weźmiemy pod uwagę zasięg, dostępność (Daily Reach) to górą jest Nokaut. W kategorii Traffic Rank oba serwisy mają zbliżone wartości. W związku z tym postanowiłem dodatkowo sprawdzić wartość nokaut.pl i skapiec.pl za pomocą DNscoop. Według jego danych za ten pierwszy trzeba by było zapłacić $10,934,480, natomiast za Skąpca $2,791,300. Tak więc według nas na drugie miejsce zasługuje Nokaut, a Skąpiec ląduje na trzecim.

Dwa kolejne miejsca przypadają kolejno serwisom radar.pl i kupujemy.pl, przy czym ten drugi to tak na prawdę marignes rynku. Radar jest porównywarką wylansowaną przez firmę o2.pl. Został wydany w październiku 2007 roku i od razu zdobył dość dużą popularność, jednak o ile wartość i oglądalność pozostałych serwisów rośnie z każdym dniem, radar.pl zatrzymał się w miejscu. Nawet mimo wydania wersji mobilnej dostępnej z telefonów komórkowych.

Tak więc ostateczny ranking przedzstawia się następująco:

  1. Ceneo
  2. Nokaut
  3. Skapiec
  4. Radar
  5. Kupujemy

1 komentarz:

  1. Anonimowy10:45 AM

    Myślę, że 5 pozycja Kupujemy.pl jest mocno przesadzona, pojawiły się na rynku nowe porównywarki cen takie jak twenga.pl, Okazje.info.pl oraz będąca własnością pkt alejkahandlowa.pl, prześcignęły one kupujemy.pl co najmniej 2 razy jeżeli chodzi o zasięg

    OdpowiedzUsuń

Moja aktywność w sieci

O mnie

Moje zdjęcie
Z wykształcenia programista, z zamiłowania pasjonat technologii internetowych, w pracy głównie jako redaktor i twórca wizerunku. Oprócz codziennego badania życia na Flaker, Twitter, Blip, prowadzi własną stronę www.webatech.pl o internecie i związanych z nim technologiach, w szczególności tych, które przedstawiają Google, Apple, Microsoft i Mozilla.